10 11 1 2 3 4 5 6 7 8 9 12 13 14
01 / 14

10

02 / 14

11

03 / 14

1

04 / 14

2

05 / 14

3

06 / 14

4

07 / 14

5

08 / 14

6

09 / 14

7

10 / 14

8

11 / 14

9

12 / 14

12

13 / 14

13

14 / 14

14

Overdracht eerste door Union geproduceerde bromfiets

Op 27 augustus heeft het museum een gerestaureerde Union bromfiets  aan haar collectie toegevoegd..

De bromfiets werd ontvangen door Hilly Douma, Arend Oosterveen, Gerrit Lubbers, Lambert Likkel en Alie Huzen.

Ook het blad Bromfiets werd uitgenodigd. Zij besteden in dit blad aandacht aan "eendagsvliegen", dit zijn bromfietsen die in kleine aantallen geproduceerd zijn.

Er werd een complete fotosessie gehouden om de historie van deze, door Union geproduceerde bromfiets, aan het papier toe te vertrouwen.

De ‘Boy’, in het bezit van het Palthehof, was toen hij boven water kwam redelijk compleet, maar verkeerde in erbarmelijke staat. Toen werd Union-liefhebber Arend Oosterveen gemakkelijk verleid om zijn liefde en kennis aan te wenden om de ‘jongen’ weer in rijdende conditie te brengen.

 

V.l.n.r. Arend Oosterveen, Gerrit Lubbers, Lambert Likkel.

'Ze waren er bij Union helemaal niet vies van om goed bedachte ideeën te kopiëren’, zo vertelt Lambert Likkel, ooit zelf werkzaam op de afdeling ‘Ontwikkeling’ van voornoemde onderneming. ‘Er zijn nooit grote aantallen van gemaakt, maar het is wel degelijk een product van Union. Dit model is overigens gemaakt vóór mijn tijd daar.’ Het is niet onlogisch dat voor dit handige model werd gekozen, en frames maken konden ze wel. Het blok was zo bij GMF (Gelderse Motoren Fabriek) te koop. 

Wanneer we met hem naar de Boy kijken, doen we dat samen met een terecht trotse restaurateur. Arend is met respect te werk gegaan. De lak is nog origineel, want de rode grondlaag schijnt hier en daar door het zwart. ‘De voorvork zat volkomen vast en die heb ik tot op de laatste schroef helemaal gedemonteerd en gangbaar gemaakt’, legt Arend uit.

Met de ‘Union Boy’ zette het merk in 1952 zijn eerste brommer op de markt. Het feest duurde kort, er werd nergens mee geadverteerd, en van echte productieaantallen was geen sprake. Al in februari 1953 stond zijn opvolger met JLO FP 50 motoren flink aangepast frame op de RAI in Amsterdam. 

Op de eerste foto staat ook Alie Huzen zij zat destijds in het testteam van het prototype van de elektrsche Union snorfiets. 

Deze snorfiets is nooit productie genomen, de tijd was er niet rijp voor, maar nu zie je ze steeds meer rijden.